Fuzzy Front End - Ego of Ervaren?

Een mooie kreet bedacht door een van de betere Amerikaanse consultants op het gebied van OnBoarding. Het 'interbellum' tussen benoemd zijn maar nog niet gestart in de nieuwe functie. Met vakantie gaan of toch liever voorbereiden? Studeerkamer of undercover marktonderzoek? Twee banen draaien of luisteren en ervaren. Ons korte snapshot onderzoek laat zien dat de mogelijkheden die het Fuzzy Front End biedt niet   worden benut en waardevolle kansen verkwanseld worden.
Hoe maak je nu goed gebruik van de Fuzzy Front End?  De fase waarin je 'er bent' maar eigenlijk ook niet. Mensen zullen je van alles vertellen omdat je nog niet in functie bent. De achtergrond daarvan is dat de meeste mensen het beschouwen als een informele situatie. Terwijl ze heel goed weten dat je natuurlijk met iets bezig bent. Wandelgangen. Je kan informeel je ei kwijt bij de nieuwe machthebber. En die moet goed luisteren. Want deze gelegenheid krijg je straks niet meer. Een uitgelezen moment om 'marktonderzoek' voort te zetten en dingen te weten te komen. Wat vinden klanten, hoe gaan afnemers met de producten om, wat zeggen branche deskundigen?  Interne klanten? Hoe wordt er naar mij gekeken, wie voelt zich gepasseerd? Allemaal waardevolle informatie die nodig is om een goed persoonlijk transformatieplan te maken. Ons snapshot onderzoek wijst uit dat ook intern benoemde managers nauwelijks gebruik maken van deze rijke periode. En als ze het doen zitten ze meestal in de actie houding en zijn vooral  'ego bevestigend' bezig. Alles wordt anders ! Nog niet eens begonnen en nu al op achterstand:  als je met je ego bezig bent hoor en zie je niet wat er speelt. Schakel om naar ontvangen en ervaar wat er gebeurt! Het betaalt zich dubbel en dwars terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten